İçeriğe geç

Hikaye kaça ayrılır ?

Hikâye Kaça Ayrılır? Türk Edebiyatında Hikâye Türlerinin Tarihsel Gelişimi ve Akademik Tartışmalar

Hikâye, insanlık tarihinin en eski anlatı türlerinden biridir ve Türk edebiyatında da derin köklere sahiptir. Sözlü gelenekten yazılı geleneğe, oradan da modern edebiyatın farklı akımlarına kadar geniş bir yelpazede evrilmiştir. Bu yazıda, hikâye türlerinin tarihsel gelişimini ve günümüzdeki akademik tartışmalarını inceleyeceğiz.

Hikâye Türlerinin Tarihsel Gelişimi

Türk hikâyesinin kökenleri, Orta Asya’da sözlü edebiyat geleneğine dayanır. Destanlar, Dede Korkut Hikâyeleri ve halk hikâyeleri, erken dönem Türk anlatılarının en önemli örneklerindendir. Bu eserler, kahramanlık, aşk ve toplumsal değerleri işlerken, aynı zamanda halkın dünyasını yansıtır. [1]

Tanzimat Dönemi’yle birlikte, Batı etkisiyle hikâye türü yazılı hale gelmeye başlamıştır. Ahmet Mithat Efendi’nin “Letaif-i Rivayat” adlı eseri, bu dönemin önemli örneklerinden biridir. Samipaşazade Sezai’nin “Küçük Şeyler” adlı eseri ise modern anlamda kısa hikâyenin başlangıcı kabul edilir. [2]

Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati topluluklarıyla birlikte, hikâye türü daha da olgunlaşmış, Halit Ziya Uşaklıgil gibi yazarlar bu alanda önemli eserler vermiştir. Cumhuriyet Dönemi’nde ise Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal gibi yazarlar, günlük yaşamdan kesitler sunarak Çehov tarzı hikâyeciliğin öncüsü olmuşlardır. [3]

Hikâye Türleri ve Akademik Tartışmalar

Günümüzde, hikâye türleri genellikle iki ana başlık altında incelenmektedir:

1. Olay Hikâyesi (Maupassant Tarzı)

Bu tür hikâyelerde, olaylar zinciri “serim, düğüm, çözüm” planına uygun olarak düzenlenir. Olay, zaman ve mekân açısından belirgin bir yapıya sahiptir. Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay gibi yazarlar, bu türün önemli temsilcilerindendir. [4]

2. Durum Hikâyesi (Çehov Tarzı)

Durum hikâyelerinde, olaydan çok karakterlerin iç dünyası ve ruh hâlleri ön plana çıkar. Bu tür hikâyelerde, olay örgüsü genellikle belirsizdir ve okuyucuya yorum yapma imkânı tanınır. Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal gibi yazarlar, bu türün önemli temsilcilerindendir. [4]

Son yıllarda, hikâye türleri üzerine akademik tartışmalar da artmıştır. Özellikle 1960 sonrasında, hikâye türü hem teknik hem içerik yönünden gelişmiş, yeni anlatım biçimleri ortaya çıkmıştır. Bireyin iç dünyasını ele alan hikâyeler, varoluşçuluk akımının etkisiyle yazılmıştır. Ferit Edgü, Demirtaş Ceyhun gibi yazarlar, bu türün önemli temsilcilerindendir. [5]

Sonuç

Türk hikâyesi, sözlü gelenekten günümüze kadar uzanan uzun bir yolculuğa sahiptir. Her dönemde, toplumun değerleri, bireyin iç dünyası ve toplumsal yapılar hikâyelere yansımıştır. Günümüzde ise hikâye türleri, farklı anlatım biçimleri ve tekniklerle zenginleşerek edebiyat dünyasında önemli bir yer tutmaktadır.

Etiketler:

#TürkEdebiyatı #HikayeTürleri #OlayHikayesi #DurumHikayesi #MaupassantTarzı #ÇehovTarzı #TürkHikayesi #EdebiyatTarihi #ModernHikaye #AkademikTartışmalar

Sources:

[1]: https://www.notalbunu.com/turk-edebiyatinda-hikayenin-evrimi-ve-one-cikan-yazarlar/?utm_source=chatgpt.com “Türk Edebiyatında Hikâyenin Evrimi ve Öne Çıkan Yazarlar”

[2]: https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkedebiyat%C4%B1ndahik%C3%A2ye?utm_source=chatgpt.com “Türk edebiyatında hikâye – Vikipedi”

[3]: https://www.bilgenc.com/hikayenin-tarihsel-gelisimi/?utm_source=chatgpt.com “Hikayenin Tarihsel Gelişimi | Türk Edebiyatında Hikaye – Bilgenç”

[4]: https://www.edebiyatveturkce.com/2019/09/hikaye-nedir-hikayenin-ortaya-cks-ve.html?utm_source=chatgpt.com “Hikâye Türü, Hikâye Türünün Tarihî Gelişimi ve Özellikleri”

[5]: https://fahriyegultekinlisesi.meb.k12.tr/mebiysdosyalar/24/07/301033/dosyalar/202012/21100824HYKAYEDERSNOTU.pdf?utm_source=chatgpt.com “12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI 2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS”

6 Yorum

  1. Mesut Mesut

    Öykü zaman içerisinde ikiye ayrılmıştır; olay hikâyesi ve durum hikâyesi. Olay Hikâyesi: Bir olay merkezinde gelişen ve sonuçlanan hikâyelerdir. Bu tür metinlerde merak unsuru ön plandadır. Bu türün en önemli örneklerini Fransız yazar Maupassant vermiştir. Hikayelerin olay ve durum şeklinde iki ayrı türü vardır . Olay hikayeleri serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşmaktadır.

    • admin admin

      Mesut! Değerli dostum, yorumlarınız yazının güçlü yanlarını destekledi ve zayıf noktalarını tamamladı.

  2. Selin Selin

    Hikaye yapınız için gerekli olan dört unsur karakter, olay örgüsü, mekan ve gerilimdir . Hikâyenin planı üç bölümden oluşur: 1.SERİM: Hikâyenin giriş bölümüdür.Çevre , kişiler tanıtılarak ana olaya giriş yapılır. 2.DÜĞÜM: Hikâyenin bütün yönleriyle anlatıldığı en geniş bölümdür. 3.ÇÖZÜM : Hikâyenin sonuç bölümü olup merakın bir sonuca bağlanarak giderildiği bölümdür. 2.

    • admin admin

      Selin! Saygıdeğer dostum, sunduğunuz görüşler yazıya özgünlük kattı ve onu farklı kıldı.

  3. Ceyda Ceyda

    Öykü yapısı, bir öykü yazılırken bağlı kalınan edebi yapıya verilen isimdir. Genel olarak serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşur. Hikaye yapınız için gerekli olan dört unsur karakter, olay örgüsü, mekan ve gerilimdir . Hikaye yapınız için gerekli olan dört unsur karakter, olay örgüsü, mekan ve gerilimdir .

    • admin admin

      Ceyda!

      Katkınız metni daha anlaşılır yaptı, memnun oldum.

admin için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Hipercasino şişli escort
Sitemap
elexbetvdcasino girişbetexper güncelsplash